Søg

Bredt samarbejde mindsker antallet af højresvingsulykker

Kampagner målrettet både lastbilchauffører og cyklister, flere krav til lastbilers spejle og ombygning af kryds har været nogle af de indsatser, der har betydet færre ulykker mellem cyklister og højresvingende lastbiler.
29. november 2018
​I Danmark samarbejdes der på tværs af trafikantgrupper, transporterhvervet og en række statslige myndigheder for at opnå større trafiksikkerhed – ikke mindst når det kommer til forebyggelse af højresvingsulykker mellem cyklister og lastbiler. Og det skaber resultater.

I slutningen af 1990’erne var der flere år, hvor op mod 40 cyklister kom til skade eller mistede livet i en højresvingsulykke. Men siden Højresvingsgruppen blev nedsat i 2005 er dette tal blevet reduceret. 

I 2018 viser Vejdirektoratets foreløbige tal, at 3 cyklister har mistet livet i en højresvingsulykke, mens 9 er kommet til skade. Året før var der 5 dræbte og 10 tilskadekomne.

”Ulykker mellem større køretøjer og lette trafikanter er ofte meget alvorlige. Jeg vil meget gerne de modbydelige højresvingsulykker til livs, og det er ikke nok, at vi stiller krav til infrastrukturen. Nye teknologier, som kan være med til at øge den generelle færdselssikkerhed, er klar til at blive brugt i lastbilerne, og derfor arbejder jeg på EU-plan for, at vi stiller tekniske krav til lastbilerne om eksempelvis detektionssystemer, som kan afværge kollisioner med bløde trafikanter. Generelt hilser jeg den teknologiske udvikling meget velkommen, som på lang sigt vil gøre det muligt helt at undgå højresvingsulykker. Men det betyder ikke, at vi skal sætte os på hænderne og vente på den teknologiske udvikling. Vi skal fortsætte indsatsen, og jeg ser frem til at følge gruppens arbejde i de kommende år,” siger Ole Birk Olesen, der er transport-, bygnings- og boligminister.



Indsatserne fra de seneste 20 år
Højresvingsgruppen har netop udgivet et hæfte, der beskriver indsatserne de seneste to årtier. 

Siden 2005 er der lavet en række analyser af højresvingsulykker, der blandt andet har betydet, at kommunerne har etableret flere sikre løsninger i kryds, og at der er blevet gennemført kampagner om spejlindstillinger på lastbiler, opmærksomhed på ’blinde vinkler’ og børns forhold til store køretøjer i trafikken. Desuden har der været fokus på at stille skærpede sikkerhedskrav til lastbiler og udføre kontroller af både spejle og køre-hviletidsregler for chauffører. 

Alle tiltag diskuteres gennem arbejdet i Højresvingsgruppen, og det styrker indsatserne, når de er bredt funderet og kan igangsættes sideløbende. Gruppen er nu også klar til at udvide arbejdsområdet, så den kommer til at kigge på flere typer af ulykker med større køretøjer og lette trafikanter, som cyklister og fodgængere.


Du kan få mere viden om Højresvingsgruppen og dens arbejde i hæftet
​​​
Oprettet
28-11-2018.
Senest opdateret
29-11-2018.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Havnegade 27
1058 København K

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index