Søg

Øresundsbroen og tunnelen

Broen:

​Længde 7845,0 m.​
Bredde​ , m.​
Gennemsejlingshøjde​ 55,0 m.​
Gennemsejlingsbredde​ 490,0 m.​
Pyloner​nes højde 204,0 m​
Byggeperiode​ 1991-2000
Indviet​ 01.07.2000
Spor​ 4 og 2 togspor
Brotype​ Skråstagsbro og bjælkebroer​

 
Beliggenhed:  Broen strækker sig fra tunnelens opkørsel på den 4,05 km lange kunstige ø Peberholm lidt syd for øen Saltholm og til Lernacken syd for Malmø.

 

Tunnellen:

​Længde 4050,0 m.​
Bredde​ 40, m.​
Byggeperiode​ 1991-2000
Indviet​ 01.07.2000
Spor​ 4 og 2 togspor
Tunneltype​ Sænketunnel​

 
Beliggenhed:  Øresundstunnelen – også kaldet Drogdentunnelen – udgør den vestlige del af Øresundsforbindelsen mellem Amager (ved Kastrup) og den kunstige ø Peberholm (syd for Saltholm).

 

Øresundsbroen er opført af beton og stål. Det øverste dæk af stål bærer fire kørebaner, og det nederste dæk af beton bærer en dobbeltsporet jernbane.


Der er to pyloner, som hver består af to betontårne, der er støbt på stedet.

Tunnelen består af 20 elementer, der hver er 176 meter lange, 9 meter høje og 40 meter brede.  Ét element vejer 55.000 ton. Hvert element er fremstillet i sektioner, der er støbt på land. Elementerne er derefter sænket ned i en rende på havbunden.   
 
Mere end 7,5 millioner kubikmeter havbundsmateriale blev gravet op fra bunden af Øresund. Sejlrenderne Drogdenrenden og Flinterenden, på tilsammen 25 kilometers længde, blev flyttet.
Det opgravede materiale blev brugt til at skabe en kunstig halvø på dansk område og en kunstig ø - Peberholm - midt i Øresund. 
 

 Opkørsel til Øresundsbroen

 
Oprettet
16-02-2012.
Senest opdateret
03-10-2012.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Havnegade 27
1058 København K

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index