Søg

Lillebæltsbroen

​Længde 1.700,0 m​
Bredde​ 31,2 m​
Gennemsejlingshøjde​ 42,0 m​
Gennemsejlingsbredde​ 600,0 m​
Byggeperiode​ 1965-1970​
Indviet​ 21. oktober 1970​
Spor​ 6+2​
Brotype​ Hængebro​

 
Lillebæltsbroen på E20 mellem frakørsel 58 og 59 forbinder Jylland og Fyn. Broen indgår som en del af motorvejen mellem Øresundsbroen og Esbjerg. 



Lillebæltsbroen er projekteret af Chr. Ostenfeld & W. Jønson (senere COWI).

Broen er opført af Monberg og Thorsen A/S samt ”Brokonsortiet Lillebælt” bestående af entreprenørfirmaerne: A. Jespersen & Søn A/S, J. Saabye & O. Lerche A/S, Dansk Entreprenørselskab Christiani & Nielsen A/S.

De to kabler der bærer hængebroens dæk, er fastgjort i en ankerblok i hver ende af kablerne. Hver ankerblok består af en stor jorddækket betonplade, hvorpå der er faststøbt to ankerhuse, ét ankerhus til hver kabelende. Hver ankerblok er belastet med ca. 70.000 ton jord.

Pylonerne (også kaldet hovedtårnene) står på hver 210 jernbetonpæle, der er rammet 30 meter ned i havbunden. 

To sænkekasser blev bygget i tørdok op til en højde på 11,7 meter, derefter blev de bugseret ud til en vanddybde på 11 meter - hvor pylonerne skulle stå - og opbygget til en samlet højde på 21 meter.

Vejbanen på hængebro-delen blev konstrueret som en stålkassedrager. Den blev fremstillet i sektioner på hver 12 meters længde på Nakskov Skibsværft. Hver sektion vejer 270 ton. De enkelte sektioner blev sejlet til byggepladsen og svejset sammen to og to. Sektionerne blev herefter fragtet hen under montagestedet og hejst op på plads under hovedkablerne.

Da alle sektioner var hejst op på plads, blev de svejset sammen til tre sammenhængende kasser. Ved pylonerne er kasserne forbundet med nabokasserne med bevægelsesfuger, lige som de også er forbundet til viaduktfagene udenfor hængebroen med bevægelsesfuger.

På toppen af hver pylon ligger der to kabelsadler. Kabelsadlerne er udført i støbestål, og vejer hver 37 ton. Det er kabelsadlerne der overfører lasten fra hovedkablerne til hvert sit ”ben” i pylonerne.

Hovedkablerne, der bærer vejbanen, er hver 1.500 meter lange, og har en diameter på 58 centimeter. De består hver af 61 snoede præfabrikerede delkabler. Det tog tre måneder at montere kablerne.

Af broens samlede længde på 1.700 meter udgør hængebroen de 1.080 meter. Hertil kommer der viaduktfag af beton på 279 meter på Jyllandssiden og 341 meter på Fynssiden.

 

 Det første stykke hænges op

 
Oprettet
15-02-2012.
Senest opdateret
03-01-2018.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Havnegade 27
1058 København K

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index